kapal flor de la mar


The Flor de la Mar meaning Flower of the Sea was a 400-ton three mast carrack that sunk in 1511 whilst transporting a large cargo of treasure for the king of Portugal. Itulah kapal perdagangan terbesar pada masa itu.


Pin Em Portugal At War Portugal Em Guerra

Armada yang terdiri atas kapal-kapal tercanggih pada zamannya dikirim ke lautan luas dan menyeberangi samudera.

. Beberapa tahun lepas terdapat laporan media mengenai penemuan kapal purba di tapak arkeologi Sungai Batu di Kedah. Flor do Mar atau Flor de la Mar adalah nama sebuah kapal Portugis yang selama lebih dari sembilan tahun ikut menentukan peristiwa peristiwa penting di Samudera Hindia sampai tenggelamnyanya pada bulan November 1511. Flor de la Mar or Flor do Mar Flower of the Sea often spelled Frol de la Mar1 was a Portuguese nau carrack of 400 tons which over nine years partici.

Pada tahun 1507 kapal ini menjadi sebahagian daripada armada laut Alburquerque yang bertanggungjawab menawan beberapa pelabuhan di barat Laut Arab seperti Muscat Khor. Flor de la Mar atau Flor do Mar adalah kapal nau jenis kerakah milik Empayar Portugis yang boleh menjangkau berat sehingga 400 tan kapal ini direkodkan telah menyertai pelayaran lebih dari 9 tahun di Lautan India sehingga akhirnya dilaporkan karam pada November 1511. Kapal tersebut dibuat di Lisbon pada 1502.

Flor de la Mar adalah kapal dari Portugis dengan berat 400 ton yang dibuat tahun 1502. Salah satu kapal yang paling menjadi incaran para pemburu harta karun di kapal tenggelam adalah Flor de la Mar atau Flower of the Sea katanya. Flor de la Mar memulakan pelayaran pada November 1511 namun hanya sempat belayar selama lebih sebulan sebelum menghadapi cuaca buruk serta ribut ketika melalui Sumatra di Selat Melaka.

Antara harta yang meninggalkan kesan peribadi kepada Afonso ialah dua singa dalam loyang dan gelang sihir yang terkenal Raja Sabandar. Pelanggaran dengan kawanan ikan di lautan menyebabkan kapal itu terbelah dua sebelum berikutan kondisinya yang sebenarnya diisytihar tidak selamat untuk. Kapal itu hilang di lepas pantai Sumatra ketika Bangsawan Afonso de Albuquerque kembali dari penaklukan Malaka - dengan.

Kalau korang nak tahu kapal ini telah. Namun kapal tersebut telah hilang sepenuhnya dengan kekayaan barangan muatannya dan lebih 400 orang lelakiDengan Flor do Mar hilang akan harta karunnya untuk Raja emas mutiara berlian dan batu permata. Inilah gambaran kapal Flor de la Mar yang bermaksud Flower of the Sea.

Beliau merupakan abang kepada Vasco de. Flor do Mar or Flor de la Mar Flower of the Sea spelled Frol de la Mar in all Portuguese chronicles of the 16th century was a Portuguese nau carrack of 400 tons which over nine years participated in decisive events in the Indian Ocean until her sinking in November 1511. Nobleman Afonso de Albuquerque was returning from the conquest of Malacca bringing with him a large treasur.

Manakala misteri mengenai kapal milik Portugis Flor de la Mar yang dikatakan membawa lari harta Kesultanan Melayu Melaka juga masih belum terungkai sehingga kini. The Flor de la Mar or Flor do Mar meaning Flower of the Sea was a Portuguese carrack of 400 tons that sailed the seas during the early 1500sThis ship was carrying a great amount of treasure when it sank somewhere off the coast of Sumatra possibly at the northern end of the Strait of Malacca during its voyage back to Portugal. Kapal tersebut dibuat di Lisbon pada 1502.

Selain bertanggungjawab membawa muatan dagangan Flor de la Mar juga turut digunakan di medan pertempuran laut sebagai sebahagian daripada agenda imperialisme Portugal. Salah satunya adalah Flor de la Mar atau Flower of the Sea. Flor Do Mar atau Flor De La Mar merupakan sebuah kapal Portugis seberat 400 tan ia juga dirujuk sebagai salah satu daripada kapal perang yang telah dihantar untuk menawan kerajaan Melaka pada tahun 1511.

Pelayaran pertamanya adalah dibawah arahan pengemudian Estav. Flor do Mar or Flor de la Mar spelled Frol de la Mar in all Portuguese chronicles of the 16th century was a Portuguese nau of 400 tons which over nine. Pada saat berlayar menuju Portugis.

Ukuran panjang kapalnya mencapai 36 meter lebar 8 meter dan tinggi 34 meter. Flor de la Mar atau Flor do Mar Si Kuntum Laut adalah kapal nau jenis kerakah milik Empayar Portugis yang boleh menjangkau berat sehingga 400 tan kapal ini direkodkan telah menyertai pelayaran lebih dari 9 tahun di Lautan India sehingga akhirnya dilaporkan karam pada November 1511. Dengan panjang 118 kaki 359 meter tinggi 111 kaki 338 meter dan berat 400 ton Flor de la Mar adalah kapal terbesar dalam armadanya.

Pelayaran pertamanya adalah dibawah arahan pengemudian. Flor de la Mar atau Flor do Mar Bunga Lautan merupakan sebuah kapal jenis karak seberat 400 tan milik Portugal dan berpetualangan di samudera luas pada awal 1500an. Museum ini memperlihatkan tentang sejarah.

Sekilas kapal ini terlihat kecil dari luar tapi begitu masuk ternyata sangat luas. Kapal ini mengangkut rampasan p3rang yang banyak semasa karam di pantai Sumatera mungkin di penghujung utara Selat Melaka ketika sedang dalam perjalanan pulang ke Portugal. Museum Maritim Melaka merupakan rumah untuk replika kapal megah Flor De La Mar milik bangsa Portugis pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Jurumudi kapal ketika itu ialah Estavao de Gama. Kapal Flor De La Mar telah karam di perairan selat melaka pada tanggal 20 November 1511. Pertama kali berlayar dari Portugis ke India dengan nahkodanya Estavao de Gama saudaranya Vasco de Gama.

Mengarungi samudera untuk mengambil rempah-rempah dari India. Dikatakan Kapal tersebut membawa harta rampasan bernilai 68 billion ringgit. DSA Flor de la Mar.

About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators. Flor de la Mar adalah kapal yang paling dicari karena pada saat tenggelam tahun 1511 memuat harta benda yang diboyong Portugis setelah menaklukkan Kerajaan Malaka. Large enough to be stable in heavy seas and capacious enough to carry a large cargo and the provisions needed for very.

Sesuai dengan namanya kapal Flor de la Mar ini memang menjadi. Flor do Mar atau Flor de la Mar Bunga Laut adalah nama sebuah kapal Portugis yang selama lebih dari sembilan tahun ikut menentukan peristiwa peristiwa penting di Samudera Hindia sampai tenggelamnyanya pada bulan November 1511. A carrack was a carvel-built ocean-going ship.


Pin Em Vasco De Gama 1460 69 1524 Navigateur Portugais


Pin De Rafa Estrada En Infografias Navales Barcos Naufragio Galeon


Phinisi Mahakarya Indonesia Boat Classic Sailboat Sailing


Phinisi Yacht Dunia Baru 945 1320 Sailing Sailing Ships Sailing Yacht


Muzium Samudera Dibina Pada Awal Tahun 1990 Berdasarkan Sebuah Replica Kapal Portugis Yang Bernama Flor De La Mar Melaka Bandaraya Wa Sailing Melaka Boat


Metas Kapal Layar Kapal Berlayar


Spice Islands Solar Eclipse Sailing Adventure Sailing Adventures Spice Island Adventure


Handsome Vessel Tall Ships Art Marine Painting Ship Art


Samudera Museum Flor De La Mar Malacca Malaysia Portuguese Ship Tall Ships Malaysia Ship


Kartinki Po Zaprosu Flor De La Mar Warship Ghost Ship Santa Maria


Vasa English Version Maquetland Com Le Monde De La Maquette Old Sailing Ships Sailing Ships Sailing


Pin On Ships


Pin On Liveaboard Dive Boats


Pin On Travel Learn The World And Recognize Yourself


Ladje Akril Na Platnu Art


The Lost Treasure Of Flor De La Mar Flower Of The Sea Old Sailing Ships Malacca City Malacca


Pin En Zz Paises Varios


Pin On History


Tattoo Old School Design Pesquisa Google Tatuaje De La Vieja Escuela Mar Tesoros Perdidos

Related : kapal flor de la mar.